maandag, juli 25, 2011

QRV

Vandaag toon ik u enkele ingescande dia's uit de periode 1977-78 toen ik heel hevig gebeten was door het radio-amateurvirus. Een jaar voordien aangestoken door de pas opkomende CB in België (ik was de enige CB'er in het dorp waar we woonden) maakte ik al gauw vrienden en één daarvan, Jan, was een heftig morse fanaat. Hij trok me over de schreef om bij de toenmalige R.T.T mijn radioamateurexamen te gaan doen, meteen voor een licensie op de korte golf. Ik kwam pas van school, electronica was bij wijze van spreken piece of cake. Reglementering en morse onder de knie krijgen was het hoofddoel. De eerste keer geslaagd en niet lang daarna kreeg ik mijn licensie met de roepletters ON7IR.

Maar financieel had ik het niet breed en het was starten met eenvoudige middelen: een zelfbouw Heathkit HW-8 morse kortegolf zender/ontvanger met heel laag vermogen en een eenvoudige draad dipool als antenne. Daarnaast nog wat zelfbouw materiaal om te testen en de ontvangst te verbeteren.

Doch kriebelde het om de 2 meterband te verkennen en al gauw kwam er een Kenwood TR-7600 bij.
De draadantenne werd vervangen door een heuse mast met daarop een Fritzel FB-13 dipool en een 2m crossed-yagi, beiden 360° rond te draaien door de antennemotor.

Toen weer de noodzakelijk centjes werden bijeengespaard kwam er de Kenwood TS120V, het laagvermogen broertje van de 120S bij. Veel gevoeliger, digitaal display en meer vermogen zij het nog steeds maar 10Watt (meen ik me te herinneren). Nu kon ik meedoen aan het jagen op zeldzame stations en als de omstandigheden meevielen kon ik heel de wereld "werken" zoals dat heette.

Op 2m gebied kwamen er twee telexen bij (oude rammelbakken die je bij de RTT voor een prikje kon kopen) om in RTTY (telex over radio) te communiceren. Die werden na enkele maanden vervangen door een heuse computer, de Tandy TRS-80, maar daarover later meer.

De foto's, pure nostalgie voor mij.
Oh ja, QRV betekent zoveel als: ik ben paraat!

De eerste apparatuur: de HW-8 met daarboven een zelfbouw elektronische keyer waarmee sneller in morse kon worden geseind als je een dubbele seinsleutel gebruikt. Eronder een zelfbouw voeding. Links een zelfbouw laagfrequent audiofilter (in de metalen doos van een oude autoradio) om zwakke morsetoontjes duidelijker uit de ruis te kunnen halen. Rechts de 2m transceiver.

De fonkelnieuwe TS120V met voeding (links) , daarboven de HW-8 en een kortegolf antennetuner. Rechts in de hoek een zogenaamde dummyload.


De 18 meter hoge pyloon met daarop de kortegolf dipool antenne en bovenaan de crossed-yagi voor de 2 meterband. Ik herinner me dat vele vogels uit de buurt hierop kwamen overnachten :-)

Ondergetekende aan de dubbele seinsleutel. Linkse paddel voor de streepjes, rechts om de puntjes te seinen.

Wat is wat?

1 - Staandegolf meter (SWR-meter)
2 - elektronsiche keyer
3- HW-8 kortegolf laagvermogen transceiver
4 - antennetuner
5 - voeding
6 - TS-120V
7 - voeding voor de 2m transceiver
8 - een zelfbouw iets. Geen idee meer wat het was
9 - TR-7600 tweemeter transceiver met afstandsbediening (voor in de wagen)
10 - dubbele seinsleutel
11 - microfoon (de 'mike')
12 - doos van de dipmeter
13 - oscilloscoop

2 opmerkingen:

Dirk zei

nostalgie !
'k herinner me nog heel goed die 'rage', when we was young & fab :-)
'k was ooit eens meegereden met een trucker, die had ook zo'n cb bakje en was de hele tijd aan 't kletsen met collega truckers. ach ach... waar is de tijd ?

Rudi zei

Als er één ding is waar ik absoluut niet wil aan meedoen dan zijn het wel rages. CB werd na een jaartje ingeruild voor het echte werk (lees het verhaal) nog voor dat iedereen plots een CB bak in huis had.

Pittig (nou ja) detail: toen CB nog illegaal was reed ik rond met een opvallende antenne op mijn wagen. Nooit problemen mee gehad. Echter, ik was nog maar enkele weken gelicensieerd en werd door de politie tegengehouden, ze dachten eindelijk eens een illegale cb'er te grazen te hebben. Ze werden plots vriendelijker toen ik mijn ON vergunning kon tonen.

When we was young & fab, idd :-D

Bekijk mijn foto's met Fluidr

Bekijk mijn foto's met Flickriver

Labels

? (6) "Mechels Broek" (2) 3D (1) abdij (13) abstract (16) absurdistan (4) actie (1) album (1) amfibieën (11) Amsterdam (4) Annevoie (2) Antwerpen (24) architectuur (185) ardennen (2) Arduino (3) artistiek (3) avond (6) Baasrode-Noord (7) bergen (5) beweging (1) bewerkt (12) bijen (3) blad (3) bloemen (89) bloesem (11) boek (3) bokeh (3) Bokrijk (1) bomen (48) Boom (11) boot (6) breedhoek (1) brug (8) Brussel (2) cactus (1) camera (1) Cap Blanc-Nez (6) cultuur (5) curaçao (60) Damme (1) dieren (43) doorkijk (2) druppel (5) Duesseldorf (1) Duitsland (15) electronica (2) erfgoed (20) Eten en drinken (1) evenement (1) fietsen (1) fisheye (13) Florida (7) focusstacking (2) fontein (3) fort (4) fotografie (15) fotoreeks (7) fruit (2) Funchal (2) gebouw (7) gent (6) Geraardsbergen (3) Gileppe (1) godsdienst (2) grafitti (14) haven (7) hdr (217) hemiksem (5) herfst (28) hoboken (1) hoegaarden (6) hoogvlakte (1) hotel (1) huh? (31) huis (2) ijs (3) industrie (15) insecten (145) inspiratieloos (10) Inspirerende links (10) interieur (11) jachthaven (2) juffers (20) kapel (5) kasteel (10) kerk (28) kerst (3) Kerstmarkt Brussel (2) kevers (9) kinderen (2) kleur (23) klompen (1) kunstwerk (22) kust (1) landhuis (8) Landschap (69) lente (6) libel (6) libellen (80) liefde (1) lijnenspel (3) likeur (1) maan (2) Maastricht (8) machine (4) macro (483) Madeira (48) Manneke Pis (1) markt (1) Mechelen (6) mededeling (19) meer (2) meme (1) mensen (40) Middelheimpark (8) minimalistisch (1) mislukt (1) mist (3) modelbouw (2) Moezel (5) Moezelstreek (3) molen (4) monument (8) mp-e 65 (4) muziek (3) nabewerking (5) Nachtfotografie (12) nat (2) natuur (121) nederland (7) nostalgie (2) ochtend (7) oldtimer (29) onbepaald (12) Ongewild grappig (48) oorlog (1) oosters (1) opaalkust (20) opaalkust "Cap Gris-Nez" (1) ornament (6) paddenstoelen (6) paddestoelen (21) panorama (19) park (6) photoshop (19) planten (14) prime (1) Product (8) programmeren (1) regendruppels (2) reptiel (5) reuzenrad (3) rivier (8) roest (1) Rupelstreek (44) Saarburg (1) school (1) schoonselhof (5) sfeerverslag (6) shooting day (1) sixties (10) slak (4) slideshow (1) smartphone (20) snapshot (9) sneeuw (1) spin (22) spoorweg (6) stad (1) stadsbeeld (59) standbeeld (1) Stilleven (85) strand (8) symmetrie (4) Techniek (20) tegenlicht (2) tip (10) tunnel (8) urbex (70) verlaten (69) vertirama (1) vervallen (100) vervoer (76) video (2) Vielsalm (2) vijver (1) vis (1) Vlaams (2) vliegtuig (1) vlinders (124) Vogels (111) vorst (1) vrucht (1) vuurtoren (1) Walenhoek (24) water (2) waterjuffer (26) watersport (1) watertoren (1) waterval (1) weerspiegeling (12) wesp (2) Willemstad (14) winter (48) wissant (5) zee (23) zeester (1) zelfportret (3) zomer (11) zonsondergang (20) zonsopgang (21) zwartwit (31) zwemvogel (1)

Willekeurige foto's

www.flickr.com
kartix's items Go to kartix's photostream

Kartix" oudere fotoblogs

Voor de oudere fotoblogs (tot en met 30 november 2007) kan u steeds terecht op http://www.bloggen.be/kartix


Powered By Blogger

Flickr

Flickr
Foto & video hosting