zondag, augustus 29, 2010

Paardenbijter (Aeshna mixta)


Maanden geleden dat ik met de fiets de streek ging verkennen maar gisterochtend kwam het er nog eens van. Langs een maisveld vloog een paardenbijter, bij nader inzien een paardenbijtster vrouwelijk exemplaar. Na haar gebruikelijke verkenningsvlucht, wegvliegen en terugkeren soms heel kortbij en nog eens rondom mij ging ze wat verderop aan een stengel hangen en liet me begaan met de camera wat een heleboel foto's opleverde.

Ook nog even dit: in de namiddag ging ik met mijn vrouw wandelen en behalve een enorme keizerslibel zagen we nog enkele bruinrode heidelibellen. Ik stak voorzichtig een wijsvinger uit naar een heidelibel en toen ze rustig blééf zitten hield ik mijn vinger tegen haar voorpootjes en wonderwel kroop ze er op. Ik kon mijn hand vrij korterbij bewegen zodat we haar beiden konden bestuderen. Even een bruuske beweging maar geen paniek, ze zat nu op de bovenkant van mijn hand.Wat fijn dat het lukte. Waarschijnlijk was mijn lichaamswarmte de aantrekkingskracht voor de libel.
Jammer genoeg had ik geen fototoestel mee om dit vast te leggen. En je moet weten dat ik twee dagen voordien met een volle cameratas heb rondgelopen en niets gefotografeerd. Zo gaat dat he.

Maar terug naar de paardenbijter van enkele uren voordien.


Vanop een afstand mevrouw compleet in beeld. Gelukt, ze blijft zitten.
Wat korterbij proberen.
Geen probleem, tijd om wat details in beeld te brengen.
Dan komt de zon er door en zorgt voor wat reflectie in het linkeroog. Neen dan liever nu even geen zon.
Okee, zon terug weg. Nog eens dichterbij proberen.
De grijze hebben de witte wolken verdrongen en er is beduidend minder licht. Van de gebruikelijke iso400 voor macro opnames stap ik over op iso1600 wat voor de Canon 20D garant staat voor ruis. Maar ondertussen heb ik de nodige Photoshop ervaring opgedaan en haal ik de meeste ruis er uit zonder detail verlies in het onderwerp.   


Dat was voldoende voor de paardenbijter en vloog op. Over het asfaltweggetje bleef ze wat onrustig heen en weer zweven. Nog eens proberen vast te leggen als ze even blijft zweven. De achtergrond is niet zo schitterend. Vorig jaar lukte het beter.




5 opmerkingen:

Incanto Images Fotografie zei

wat een mooie libelle en heel zeldzaam, zeggen ze. Prachtig op de foto gezet. Mooi van detail. En je verhaal is heel kenbaar. Soms ga je op pad met de alles bij je en dan gebeurt er niets en dan heb je niets bij en dan zie je van alles. Als je maar genoten hebt van het moment. Want dit kunnen ze je niet meer afpakken. Groetjes Von

BraCom (Bram) zei

Mooie verhaal Rudi, ja altijd wat mee nemen als je er op uit gaat, beter mee verlegen dan om verlegen!

Maar deze serie is ook weer heel goed gelukt, prachtige macro foto's van deze libelle

Bram

Loes Belovics zei

Ja, met alles rondsjouwen en "niets" zien komt me bekend voor, daar heb ik onlangs nog een logje aan gewijd.
Deze paardenbijtster is heel erg mooi, wat knap dat je weet welke soort het is, ze lijken vaak erg op elkaar.
Prachtige serie!
Groet
Loes

Janny zei

Hoi Rudy
prachtige serie van de Paardenbijter een hele mooie Libel
en ja dat is altijd zo op zulke momenten dat je dan geen camera bij je heb of een verkeerde lens
maar goed deze is prachtig gelukt
Groetjes Janny

FotoAnna zei

Wat een heerlijke serie Rudy !!
Dit is echt genieten van deze prachtige libel... en heel mooi de kleuren en scherpte...
Lieve groetjes Anna

Bekijk mijn foto's met Fluidr

Bekijk mijn foto's met Flickriver

Labels

? (6) "Mechels Broek" (2) 3D (1) abdij (13) abstract (16) absurdistan (4) actie (1) album (1) amfibieën (11) Amsterdam (4) Annevoie (2) Antwerpen (24) architectuur (185) ardennen (2) Arduino (3) artistiek (3) avond (6) Baasrode-Noord (7) bergen (5) beweging (1) bewerkt (12) bijen (3) blad (3) bloemen (89) bloesem (11) boek (3) bokeh (3) Bokrijk (1) bomen (48) Boom (11) boot (6) breedhoek (1) brug (8) Brussel (2) cactus (1) camera (1) Cap Blanc-Nez (6) cultuur (5) curaçao (60) Damme (1) dieren (43) doorkijk (2) druppel (5) Duesseldorf (1) Duitsland (15) electronica (2) erfgoed (20) Eten en drinken (1) evenement (1) fietsen (1) fisheye (13) Florida (7) focusstacking (2) fontein (3) fort (4) fotografie (15) fotoreeks (7) fruit (2) Funchal (2) gebouw (7) gent (6) Geraardsbergen (3) Gileppe (1) godsdienst (2) grafitti (14) haven (7) hdr (217) hemiksem (5) herfst (28) hoboken (1) hoegaarden (6) hoogvlakte (1) hotel (1) huh? (31) huis (2) ijs (3) industrie (15) insecten (145) inspiratieloos (10) Inspirerende links (10) interieur (11) jachthaven (2) juffers (20) kapel (5) kasteel (10) kerk (28) kerst (3) Kerstmarkt Brussel (2) kevers (9) kinderen (2) kleur (23) klompen (1) kunstwerk (22) kust (1) landhuis (8) Landschap (69) lente (6) libel (6) libellen (80) liefde (1) lijnenspel (3) likeur (1) maan (2) Maastricht (8) machine (4) macro (483) Madeira (48) Manneke Pis (1) markt (1) Mechelen (6) mededeling (19) meer (2) meme (1) mensen (40) Middelheimpark (8) minimalistisch (1) mislukt (1) mist (3) modelbouw (2) Moezel (5) Moezelstreek (3) molen (4) monument (8) mp-e 65 (4) muziek (3) nabewerking (5) Nachtfotografie (12) nat (2) natuur (121) nederland (7) nostalgie (2) ochtend (7) oldtimer (29) onbepaald (12) Ongewild grappig (48) oorlog (1) oosters (1) opaalkust (20) opaalkust "Cap Gris-Nez" (1) ornament (6) paddenstoelen (6) paddestoelen (21) panorama (19) park (6) photoshop (19) planten (14) prime (1) Product (8) programmeren (1) regendruppels (2) reptiel (5) reuzenrad (3) rivier (8) roest (1) Rupelstreek (44) Saarburg (1) school (1) schoonselhof (5) sfeerverslag (6) shooting day (1) sixties (10) slak (4) slideshow (1) smartphone (20) snapshot (9) sneeuw (1) spin (22) spoorweg (6) stad (1) stadsbeeld (59) standbeeld (1) Stilleven (85) strand (8) symmetrie (4) Techniek (20) tegenlicht (2) tip (10) tunnel (8) urbex (70) verlaten (69) vertirama (1) vervallen (100) vervoer (76) video (2) Vielsalm (2) vijver (1) vis (1) Vlaams (2) vliegtuig (1) vlinders (124) Vogels (111) vorst (1) vrucht (1) vuurtoren (1) Walenhoek (24) water (2) waterjuffer (26) watersport (1) watertoren (1) waterval (1) weerspiegeling (12) wesp (2) Willemstad (14) winter (48) wissant (5) zee (23) zeester (1) zelfportret (3) zomer (11) zonsondergang (20) zonsopgang (21) zwartwit (31) zwemvogel (1)

Willekeurige foto's

www.flickr.com
kartix's items Go to kartix's photostream

Kartix" oudere fotoblogs

Voor de oudere fotoblogs (tot en met 30 november 2007) kan u steeds terecht op http://www.bloggen.be/kartix


Powered By Blogger

Flickr

Flickr
Foto & video hosting