vrijdag, oktober 31, 2008

Photoshoppen

Ik heb het tegenwoordig steeds moeilijker om te geloven wanneer ik lees dat aan een foto niets werd aangepast. Aanpassen in het hedendaags heet trouwens "photoshoppen" of "shoppen" (ik photoshop, jij photoshopt, ...) zelfs wanneer men een ander grafisch programma dan Photoshop gebruikt.
Al moet je wel een tijd op Mars hebben gewoond om dat niet te weten ;-)

Op diverse fotofora duiken de prachtigste foto's op maar helaas ook her en der de vermelding dat er weinig of niets werd aan geshopt. Yeah right, denk ik, het zal wel.
Discussies laaien af en toe ook eens op, over het feit of een sterk bewerkte foto nog wel een goede foto is. Of de vraag of men fotografeert met het eindresultaat in gedachte of met de gedachte: ik krijg hem wel beter met Photoshop.

Zelf probeer ik zo weinig mogelijk aan te passen en is een foto geslaagd als hij de aandacht trekt, geshopt of niet. Maar wat betekent dat, zo weinig mogelijk? Compositie , de juiste scherpstelling en passende scherptediepte zijn een goed fotografisch vertrekpunt en dienen dus met de camera te worden gecomponeerd.
Photoshop bewerkingen die ik meestal uitvoer zijn: contrast vergroten, witbalans soms aanpassen, verkleinen, al dan niet lokaal verscherpen en/of croppen (wegsnijden. Croppen als het de compositie nog kan verbeteren of om storende elementen aan de rand van het beeld weg te krijgen. Ruis probeer ik te vermijden, daarom blijf ik meestal aan maximum iso400 te werken met mijn 20D. Als het echt moet zal ik eerder met al dan niet geblurde lagen werken dan er een anti-ruis programma op los te laten. Met zulke programma's heb ik nooit het gevoel alles zelf in de hand te hebben.
Betekent dat ik de rest van Photoshop niet gebruik? Toch wel, af en toe, het was te duur in aankoop om de rest niet te gebruiken of op zijn minst uit te proberen.

Onderstaande foto werd geschoten met het eindresultaat in gedachte: de grafische lijnen aan het gebouw tonen. Aangezien ik geen Tilt/shift lens heb blijft het achteraf behelpen met perspectiefcorrectie. Dat wil zeggen dat sowieso van de oorspronkelijke foto een deel zal wegvallen. Een andere bewerking op de foto is het accentueren van de randen met het Poster Edges en het Accenture Edges filter.
Door het spelen met lagen kwam plots de kleurstelling beter uit en meteen heb ik dan ook maar de kleurintensiteit verhoogt. Resultaat op de tweede foto.


Geen opmerkingen:

Bekijk mijn foto's met Fluidr

Bekijk mijn foto's met Flickriver

Labels

? (6) "Mechels Broek" (2) 3D (1) abdij (13) abstract (16) absurdistan (4) actie (1) album (1) amfibieën (11) Amsterdam (4) Annevoie (2) Antwerpen (24) architectuur (185) ardennen (2) Arduino (3) artistiek (3) avond (6) Baasrode-Noord (7) bergen (5) beweging (1) bewerkt (12) bijen (3) blad (3) bloemen (89) bloesem (11) boek (3) bokeh (3) Bokrijk (1) bomen (48) Boom (11) boot (6) breedhoek (1) brug (8) Brussel (2) cactus (1) camera (1) Cap Blanc-Nez (6) cultuur (5) curaçao (60) Damme (1) dieren (43) doorkijk (2) druppel (5) Duesseldorf (1) Duitsland (15) electronica (2) erfgoed (20) Eten en drinken (1) evenement (1) fietsen (1) fisheye (13) Florida (7) focusstacking (2) fontein (3) fort (4) fotografie (15) fotoreeks (7) fruit (2) Funchal (2) gebouw (7) gent (6) Geraardsbergen (3) Gileppe (1) godsdienst (2) grafitti (14) haven (7) hdr (217) hemiksem (5) herfst (28) hoboken (1) hoegaarden (6) hoogvlakte (1) hotel (1) huh? (31) huis (2) ijs (3) industrie (15) insecten (145) inspiratieloos (10) Inspirerende links (10) interieur (11) jachthaven (2) juffers (20) kapel (5) kasteel (10) kerk (28) kerst (3) Kerstmarkt Brussel (2) kevers (9) kinderen (2) kleur (23) klompen (1) kunstwerk (22) kust (1) landhuis (8) Landschap (69) lente (6) libel (6) libellen (80) liefde (1) lijnenspel (3) likeur (1) maan (2) Maastricht (8) machine (4) macro (483) Madeira (48) Manneke Pis (1) markt (1) Mechelen (6) mededeling (19) meer (2) meme (1) mensen (40) Middelheimpark (8) minimalistisch (1) mislukt (1) mist (3) modelbouw (2) Moezel (5) Moezelstreek (3) molen (4) monument (8) mp-e 65 (4) muziek (3) nabewerking (5) Nachtfotografie (12) nat (2) natuur (121) nederland (7) nostalgie (2) ochtend (7) oldtimer (29) onbepaald (12) Ongewild grappig (48) oorlog (1) oosters (1) opaalkust (20) opaalkust "Cap Gris-Nez" (1) ornament (6) paddenstoelen (6) paddestoelen (21) panorama (19) park (6) photoshop (19) planten (14) prime (1) Product (8) programmeren (1) regendruppels (2) reptiel (5) reuzenrad (3) rivier (8) roest (1) Rupelstreek (44) Saarburg (1) school (1) schoonselhof (5) sfeerverslag (6) shooting day (1) sixties (10) slak (4) slideshow (1) smartphone (20) snapshot (9) sneeuw (1) spin (22) spoorweg (6) stad (1) stadsbeeld (59) standbeeld (1) Stilleven (85) strand (8) symmetrie (4) Techniek (20) tegenlicht (2) tip (10) tunnel (8) urbex (70) verlaten (69) vertirama (1) vervallen (100) vervoer (76) video (2) Vielsalm (2) vijver (1) vis (1) Vlaams (2) vliegtuig (1) vlinders (124) Vogels (111) vorst (1) vrucht (1) vuurtoren (1) Walenhoek (24) water (2) waterjuffer (26) watersport (1) watertoren (1) waterval (1) weerspiegeling (12) wesp (2) Willemstad (14) winter (48) wissant (5) zee (23) zeester (1) zelfportret (3) zomer (11) zonsondergang (20) zonsopgang (21) zwartwit (31) zwemvogel (1)

Willekeurige foto's

www.flickr.com
kartix's items Go to kartix's photostream

Kartix" oudere fotoblogs

Voor de oudere fotoblogs (tot en met 30 november 2007) kan u steeds terecht op http://www.bloggen.be/kartix


Powered By Blogger

Flickr

Flickr
Foto & video hosting